Stappenplan starten eigen bedrijf
Het YourBIZZ stappenplan voor het starten van een eigen bedrijf bestaat uit 11 stappen verdeeld over 5 fases.
Bij het starten van een eigen bedrijf is het noodzakelijk om een ondernemingsplan te maken. Het ondernemingsplan is in eerste instantie voor jezelf. Alle plannen en gedachtes die je had over je bedrijf staan dan gestructureerd op papier en zijn zo goed mogelijk onderbouwd.
Fase 1: Inventarisatie
1. Ondernemersdrang
Tijdens deze stap wordt je (voorlopige) plan, je motivatie en je
ondernemersdrang onder de loep genomen.
2. Product analyse
Je maakt een analyse van je product, de voor - en nadelen,
de of meerwaarde voor de afnemer en de onderscheidende
verkoopargumenten van je het product.
3. Markt analyse
Je gaat jouw toekomstige markt onderzoeken. Eerst dienen de
doelgroepen in kaart te worden gebracht (zowel kwalitatief als
kwantitatief), daarna de ontwikkelingen en trends in de branche en
uiteindelijk de concurrentie.
Fase 2: Product en Markt
4. Product Markt Combinaties Tijdens deze stap worden jouw producten en de doelgroepen op   elkaar afgestemd. Welke product(en) passen het beste bij welke
doelgroep(en).
5. SWOT-analyse Uit de persoonlijke-, de product- en de marktanalyse worden de
sterke en zwakke punten van je organisatie en je product(en)
opgesteld, een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities,
threats). Hiermee overzie je de beste strategische opties voor je
bedrijf en kan je mogelijke risico's beter inschatten.
Fase 3: Financiële zaken
6. Investering - en financieringsbegroting
In deze stap maak je een inventarisatie van alle beoogde uitgaven en investeringen die nog gedaan moeten worden vóór de start en hoe
deze gefinancierd moeten worden.
7. Exploitatiebegroting
Als eerste wordt een uitgebreide omzet- en inkoopprognose gemaakt.
Daarna worden de bedrijfskosten in kaart gebracht en verzameld in de
exploitatiebegroting.
Fase 4: Bedrijfsstrategie
8. Marktbenadering
Op basis van al het onderzoek tot nu toe wordt een plan gemaakt:
welke producten wanneer, op welke manier en met welke argumenten
het best aan de doelgroep aangeboden kunnen worden om de begrote
omzet te kunnen halen.
9. Bedrijfsstrategie Hierin komen een aantal formele en strategische vraagstukken aan
bod, zoals: welke ondernemingsvorm, vestigingseisen, samenwerking,
administratie zelf doen of uitbesteden, wel of geen personeel, wel of
geen bedrijfspand, verzekeringen, vergunningen, contracten etc.
10. Voltooiing ondernemingsplan
Nu alles uitgezocht is kun jij je conceptondernemingsplan afronden. Gezamenlijk lopen wij het hele plan nog eens door om de puntjes op
de "i" te zetten. Uiteindelijk heb jij je eigen ondernemingsplan
opgesteld met als doel je eigen onderneming op te richten.
Fase 5: Realisatie
11. Ondernemen in de praktijk
Al het voorwerk moet nu worden omgezet in daden. Heel concreet en
praktisch leren we je praktisch hoe je opdrachten binnenhaald,
uitvoert, jebackoffice draait, personeel aannnemt en en je relaties
beheert.
|